64 אתרי מורשת

אסתי חדד Comments Off on 64 אתרי מורשת
12:51
28.04.24
נתי שולמן No Comments on הגאון הרב אברהם יוסף בדברים נוקבים: "נשיאה בעול היא הדדית"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

כתב וצילם: קובי פינקלר

במסגרת חודש שימור אתרים מתוכננת השנה פעילות ייחודית באתרי המורשת אשר תשלב פעילות חווייתית לצד סיפורם המרגש של סיפורי המורשת והגבורה שליוו את תקומת המדינה. פעילות לילדים ולבני נוער וסיורים חגיגיים הכוללים את סיפור המורשת הלאומית של כל האתרים, ובהם אירועים ייחודיים, כמו סיפור הגבורה של טרומפלדור בתל חי, מערת הפלמ"ח, מחנה המעפילים בעתלית, היכל העצמאות, מוזיאון ז'בוטינסקי ועוד.
מומלץ להירשם מראש ישירות באתרים עצמם.

פירוט האתרים על פי אזורים בארץ:

אזור הדרום:

אתר הראשונים בנגב – קיבוץ רוחמה:
אתר הראשונים אוצר בתוכו את ההיסטוריה של ההתיישבות היהודית בנגב בעת החדשה. האתר מציין השנה 100 שנות התיישבות ציונית בנגב. בשנת 1912 הוקמה חוות רוחמה על אדמות רוחמה המדבריות, חלוצים צעירים יוצאי רוסיה באו למקום, עבדו, חפרו באר ונטעו עצים. עד שנת 1936 נעשו שלושה נסיונות ליישב את המקום ולחיות מחקלאות, ושלושתם לא צלחו.
בשנת 1944 עלה על הקרקע גרעין של השומר הצעיר ומאז קיים במקום יישוב פורח. במקום באר שנחפרה בשנת 1913, מבנה מתקופת הפלמ"ח, תצוגת כלים מתקופות שונות.
טלפון: 08-6807345, דוא"ל: [email protected]

המוזיאון הפתוח – נגבה:
קיבוץ נגבה הוקם ב-1939 כתגובה ציונית לחוק הקרקעות הבריטי, וגבר על קשיי הקרקע והסביבה. באדמות נגבה התחולל קרב קשה שהוביל לנפילתו של מפקדה יצחק דובנו ("יואב") בהפצצה, הקיבוץ זכה לתגבור ע"י חיילי "גבעתי" ועמד בהתקפת טנקים וחי"ר בקרב בן 12 שעות ללא הפסק, בו הושגה בלימת הצבא המצרי מהתקדמותו צפונה.
מתוך 150 מגיני הקיבוץ – נפלו 43 לוחמים, מהם 14 חברי הקיבוץ. באתר שחזור של "חומה ומגדל", הקרנת סרטים היסטוריים, המגדל הנקוב, האנדרטה בבית הקרבות הצבאי, גבעת "תום ותומר" לזכר 73 חללי אסון המסוקים.
טלפון: 08-6774312, דוא"ל: [email protected]

מוזיאון "משואה לתקומה" – יד מרדכי:
בקיבוץ יד מרדכי מס' אתרים המספרים את סיפורו של העם היהודי בארץ ובגולה: מוזיאון, אתר קרבות תש"ח, אנדרטת אנילביץ' ומגדל המים שקרס במלחמת העצמאות. באמצעותם עוברים מסע חוויתי "משואה לתקומה". הדגש בתקופת השואה הוא על גטו ורשה ומרד גטו ורשה (הוקמו תצוגות חדשות במוזיאון). התקומה מיוצגת ע"י הספור של קבוץ יד מרדכי שהתיישב בצפון הנגב בתקופת המנדט הבריטי ולחם בגבורה נגד הצבא המצרי במאי 1948. משך הסיור כשעתיים וחצי. הוא מתאים למשפחות עם ילדים מגיל 6 ומעלה.
טלפון: 08-6720559, 052-3923107 דוא"ל: [email protected]

מוזיאון המים והביטחון – ניר עם:
אתר מוזיאון המים והביטחון הינו שער הכניסה לנגב, הן מבחינה גיאוגרפית והן מבחינה רעיונית. הביקור במוזיאון מספק למבקרים הצצה ייחודית להבנת הידע בתהליך ההתיישבות, המים, החקלאות ומלחמות ישראל בנגב משנות ה- 30 ועד מלחמת העצמאות.
האתר היווה נקודה מכרעת בחיזוק ההתיישבות בנגב ע"י שאיבת מים ופריסת צינור מים לישוב היהודי בנגב, מה שאִפשר הקמת ישובים נוספים בנגב וגרם לוועדת האו"ם לספח את הנגב לשטח היהודי בתוכנית החלוקה. במקום מגוון מבנים ופעילויות: מוזיאון, בית המשאבות, אוהל אירוח אותנטי, חורש טבעי, פינות ישיבה מוצלות ותצפיות מרהיבות. (נגיש ומותאם לנכים).
טלפון050-5709042 דוא"ל: [email protected]

מצפה גבולות – קיבוץ גבולות:
ראשון מבין שלושת המצפים שקמו בשנת 1943 ומסמלים את ראשית ההתיישבות בנגב. בביקור במצפה פוגשים באתגרים בחיי החלוצים. בזמן מלחמת העצמאות נבנה במצפה בית חולים שדה תת קרקעי ללוחמי הנגב וכן מאפיית המצפה סיפקה לחם לכל תושבי הנגב הנצור.
טלפון: 054-7919043 דוא"ל: [email protected]

צריף בן גוריון בשדה בוקר:
בשנת 1953 התפטר דוד בן-גוריון מראשות הממשלה ופרש לחיות בקיבוץ שדה בוקר שבנגב בצריף שנבנה עבורו, על מנת לשמש דוגמא אישית ליישוב והפרחת הנגב. הצריף נשמר ונשאר כפי שהיה בעת מגוריהם של פולה ודוד בן-גוריון. בצריף הסמוך נבנתה תצוגה המתארת את הקשר המיוחד של בן גוריון לנגב ומאירה את דמותו של מנהיג שמימש את הפסוק "נאה דורש נאה מקיים".
הבית מתאר את מסלול חייו של בן-גוריון, את זיקתו של בן-גוריון לנגב והכרתו בפוטנציאל הכלכלי וההתיישבותי שטמון בנגב ואת מה שנעשה בנגב לאור חזונו של בן-גוריון. אין צורך בהרשמה מראש.
טלפון: 08-6560469 דוא"ל: [email protected]

מעוז מול עזה – קיבוץ סעד:
אתר זיכרון לראשית ההתיישבות בנגב לשלוש הקבוצות הדתיות שהיו באזור במלחמת השחרור: כפר דרום, בארות יצחק וסעד. המוזיאון נמצא בתוך בית הביטחון – המבנה היחידי ששרד מלפני מלחמת השחרור באתר מתוארים המאבק על הביטחון במלחמת השחרור, ניצול מים והתפתחות סעד ממלחמת השחרור ועד ימינו אלה. במקום תצפית יפה על "עוטף עזה" ועל המרחב שבין אשקלון לנתיבות.
טלפון:052-8694507 052-3726644 דוא"ל [email protected]

מרכז ג'ו אלון:
המרכז שוכן ביער להב, סמוך לקיבוץ להב, הוקם בשנת 1980 על ידי האגודה להנצחת זכרו של ג'ו אלון. המרכז ממוקם בצפון הנגב, בחלק הגבוה ביותר של דרום השפלה, בלב אזור עשיר בשרידים ארכיאולוגיים, בערכי טבע ונוף, במאהלי בדואים ובצורות התיישבות מודרניות.
טלפון: 08-9913322 דוא"ל:[email protected]

מצפה רביבים ע"ש יוסף וייץ:
מצפה רביבים נוסד בשנת 1943 כחלק מתכנית הקמת 12 תחנות מחקר בנגב לבחינת ההתיישבות בחבל ארץ לא נודע זה. קומץ המתיישבים נאבק בחום הכבד, ביובש, בהעדר מים ובמחסור בפרנסה ורק אמונה בדרך יכלה למכשולים והביאה לכך שארץ הנגב תיכלל בגבולות מדינת ישראל. באתר ניתן לראות בור שנחפר לאגירת מים לפני 2,000 שנה ושימש לבית המגורים של ראשוני המתיישבים עד הקמת הטירה במצפה רביבים, אזור המטוסים והמערה הקטנה המספרים את סיפורו של היישוב במלחמת השחרור, מגדל התצפית ואת חדר הסכר המספר את סיפור המים.
טלפון: 08-6562570 דוא"ל: [email protected]

מצודת יואב:
מוזיאון גבעתי, המצוי ב'מצודת יואב' היא משטרת 'עירק סואידן' – מהווה מרכז מורשת לחטיבת גבעתי וגם ציון היסטורי לבניין המצודה, שהיתה 'המפלצת על הגבעה' בגזרת הדרום במלחמת העצמאות. במוזיאון ישנן שתי תערוכות מקיפות – גבעתי בתש"ח וגבעתי. באתר גם חדר זיכרון ממלכתי שעל קירותיו חרוטים שמות הנופלים ומאגר מידע ממוחשב המאפשר לדלות פרטים אודות חללי החטיבה לדורותיה וחללי חטיבה 5, וכן חדר נשק ובו תצוגת כלי נשק ששימשו את לוחמי החטיבה בתש"ח תוך הדגשת דלותם לעומת עוצמת הנשק שעמדה לרשות המצרים. ביקור חובה לכל המעוניין ללמוד ולחוות פרק מרכזי בהיסטוריה של תקומת עם ישראל בארצו.
טל: 08-6611316, דוא"ל: [email protected].

מוזיאון אילת עירי:
המוזיאון מציג את ההיסטוריה של אילת המודרנית, החל ממבצע עובדה ב-1949. זהו מוזיאון קטן, "ידידותי למשתמש" ומשקף את השינוי העצום שחל בעיר אילת, שהחלה למעשה מ"לא כלום", כמקבץ חושות ליד החוף ב"אום-רש-רש", האתר ההיסטורי הנמצא מעבר לכביש. הראשוניות, החלוציות ומאבק ההישרדות שליוו את השנים הראשונות ניבטים מהתצלומים שעל הקירות, המיצגים, המצגות והסרטים הישנים. המוזיאון מתאים לכל הגילאים וכל מבקר יכול למצוא משהו שיעניין אותו. זוהי הזדמנות להכיר את אילת מזווית קצת אחרת. טל: 08-6340754, דוא"ל: mailto:[email protected]

ירושלים והסביבה:

מוזיאון חצר היישוב הישן:
הישוב היהודי שבין החומות פסק באחת ב-28.5.1948. מוזיאון חצר הישוב הישן ע"ש יצחק קפלן, מתעד את אותו עולם שנעלם, מבעד לחפצים עולה סיפורם של בעליהם וקורם עור וגידים, על נישואין ולידה, על שמחות ועצב, על התמודדות יומיומית עם קשיי החיים, ההסתפקות במועט והאמונה בבורא עולם. התערוכה "במצור ובקרב" המוצגת במוזיאון חצר הישוב הישן מציגה את הרובע הנצור, גבורת האזרחים והלוחמים ואת הנפילה בשבי.
טלפון: 02-6276319, 052-4002478 דוא"ל: [email protected]

גבעת התחמושת:
אתר גבעת התחמושת הינו אתר מורשת וזיכרון לחללי מלחמת ששת הימים בגזרת ירושלים. סיפורו של האתר התחיל כשהאנגלים קבעו כאן את מחסן הנשק והתחמושת שלהם במלחמת העולם ה-1. במלחמת ששת הימים פרצו לאתר כוחות צנחנים בדרכם להר הצופים. לאחר קרב גבורה של 4 שעות נכבש היעד המבוצר ובסיום הלחימה הוא נקבע כאתר הנצחה לחללי כל הכוחות שלחמו בירושלים במלחמת ששת הימים.
האתר נותר כשהיה בסיום הלחימה – תעלות ובונקרים שנשמרים עד ימינו אלה ומשמיעים בקול דממה את סיפורה של ה"גבעה". לכך נוספו מוזיאון ומיצג אור קולי מרתק, סרטי שחזור וסיפור של הלוחמים ופועלם. בראש הגבעה דגלים ואנדרטאות לנופלים.
טלפון: 02-5828442 02-5829392/3 (שלוחה 115) דוא"ל: [email protected]

בית ילין במוצא:
לפני למעלה מ 120 שנה ירדה מירושלים משפחה יהודית אל עמק מוצא בואכה נחל שורק ובנתה בו בית יהודי ראשון ובודד. משפחה זו הייתה משפחתם של יהושע ילין ואשתו שרח שהחליטו שהגיעה העת לממש את משאלת ליבם מזה שנים. היאחזותם בקרקע והמשק החקלאי שעיבדו הביאו שנים בודדות לאחר בואם להקמתה של המושבה מוצא.
הבית שנבנה בשנת ב1890 עמד בחורבנו ושיממונו בסיבוב מוצא עד לפני חמש שנים. אז, שקמה אותו המועצה לשימור אתרים והוא משמש כיום מרכז מבקרים בו אפשר לשמוע את סיפורן המרתק ויוצא הדופן של מייסדי המושבה מוצא ושל בני משפחת ילין שלא שהם דוגמא ומופת לחלוציות התמדה ואהבת הארץ.
טלפון: 02-5345443, 0524-257345 דוא"ל: [email protected]

מרכז המבקרים למורשת גוש עציון – כפר עציון:
על סף הכרזת הקמת מדינת ישראל, בימים ג-ה באייר תש"ח נפל גוש עציון ונחרב בידי הלגיון הירדני וכנופיות ערביות. 240 לוחמים נהרגו בקרבות, הנותרים נלקחו בשבי באותה שעה בה הכריז דוד בן גוריון בת"א על הקמת מדינת ישראל כבית לעם היהודי. יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל נקבע בד' אייר בעקבות מותם של מגיני הגוש הקבורים בקבר אחים בהר הרצל.
עם תום מלחמת ששת הימים, זכו הבנים לחזור, ליישב מחדש את בית האבות שחרב, ולהקים מחדש גוש יישובים משגשג ופורח כדברי הנביא: "ושבו בנים לגבולם". באתר מוזיאון, ארכיון, תצפית פנורמית, חיזיון אורקולי, בונקר המגינים וסמל גוש עציון – העץ הבודד.
טלפון: 02-9935160 דוא"ל: [email protected]

מוזיאון מגדל דוד – המוזיאון לתולדות ירושלים:
המוזיאון ממוקם במצודה העתיקה בסמוך לשער יפו. המוזיאון מציג את סיפורה של העיר ירושלים ואת האירועים המרכזיים בתולדותיה מן האלף השני לפני הספירה ומדגיש את חשיבות ירושלים לבני שלוש הדתות המונותיאיסטיות. המצודה עצמה היא אתר ארכיאולוגי מרתק ובו עדות וייצוג של העיר על כל תקופותיה. מיום פתיחתו לפני 20 שנה נמצא מוזיאון מגדל דוד בשורת המוזיאונים ההיסטוריים המובילים בעולם.
טל': 02-6265333, דוא"ל: [email protected]

מוזיאון אסירי המחתרות – ירושלים:
במוזיאון תיערך פעילות שתכלול הדרכות וקטעי דרמה, משחק משימות ברחבי המוזיאון וסדנאות יצירה. הדרכה משולבת בשחקנים – בכל שעה עגולה בין השעות 10:00 ל-16:00 יתבצעו הדרכות לקהל הרחב בהן ישולבו שחקנים. "מסתורין במסדרונות הכלא" – במהלך משחק-המשימות, המבקרים יתחקו בצורה חווייתית, אחר חיי אסירי המחתרות, ואירועים הקשורים במאבק להקמת המדינה בתקופת שלטון המנדט הבריטי. בין המשימות – הדבקת כרוזים בסתר, פענוח כתב סתרים.
"לחרוט ולהיחרט" – בהשראת החריטות שהותירו אחריהם האסירים, ירשמו המבקרים על אריחי גבס את רישומיהם. בסדנה יוצגו גם מגוון החריטות הקיימות במוזיאון ובהם חריטות של סמלי המחתרות ואסירים שונים. "לארוג את הזמן" – אסירי המחתרות ישנו על בורשים (מחצלות) שנארגו בין כותלי בית הסוהר. המבקרים יארגו בסדנה באמצעים מאוד פשוטים, בורשים מוקטנים. "דפוסי הכלא"- אסירי המחתרות הדפיסו כרוזים, המבקרים במוזיאון ידפיסו תעודות אסיר באופן דומה לזה של אסירי המחתרות.
מוזיאון אסירי המחתרות – ירושלים, שימש כבית כלא בתקופת שלטון המנדט הבריטי. המוזיאון מתאר באמצעות סיפורם הייחודי של אסירי המחתרות, את מאבק היישוב להקמת המדינה.
טלפון: 02-6233166 דוא"ל: [email protected]

בית הרב קוק:
הבית שבו חי ופעל הרב אברהם יצחק הכהן קוק, המנהיג התורני ציוני והרב הראשי הראשון לארץ ישראל, בין השנים 1923 ועד פטירתו בשנת 1935. הבית שוכן בקומה השנייה של שכונת בית דוד, השכונה הרביעית שקמה מחוץ לחומות העיר ירושלים.
הרב אי"ה קוק ראה בשיבה מן הגלות לארץ ישראל ובציונות "אתחלתא דגאולה" – תחילת הגאולה, והוא עיצב דרך רוחנית, עמוקה ומקורית המבארת תפיסה זו. הרב קוק היה מעורב בחיי הרוח והמעש של יהודי הארץ, עודד את החלוצים ועורר את הנוער, תבע מהשלטון הבריטי להתייצב מול פרעות הערבים ועוד. משנתו של הרב קוק מעניקה חשיבות מיוחדת ליישובה של ארץ ישראל ולאחדותו של עם ישראל. טל': 02-6232560, 02-6251517 דוא"ל:[email protected]

בית ש"י עגנון:
בית עגנון בירושלים הנו אתר לאומי, מוסד תרבות וחינוך המיוחד ליצירתו של הסופר שמואל יוסף (ש"י) עגנון, זוכה פרס נובל, ולהיכרות עם תולדות חייו ועם תרומתו הייחודית לתרבות העברית. הבית, ברחוב קלאוזנר 16 בשכונת תלפיות, נבנה בשנת 1931. עגנון חי בבית זה עד מותו בשנת 1970, ובו נכתבו רבות מיצירותיו הידועות.
ביום העצמאות תשע"א יהיה בית עגנון פתוח לקהל ללא תשלום בשעות 9:00-16:00. בית עגנון יקיים סיורים מודרכים בבית ובספרייה המלווים בקריאה מיצירות עגנון -"מאויב לאוהב" ו"הסימן", המספרים על בחירתו של עגנון בירושלים כמקום מגוריו והיאחזותו העיקשת בשכונת תלפיות למרות פרעות תרפ"ט ומלחמת השחרור, ועל יצירתו הספרותית הגדולה, המשמשת גם בדורנו השראה רבת משמעות לקוראים וליוצרים בשפה העברית.
טל': 02-6716498 דוא"ל: [email protected]

מוזיאון בנק ישראל:
במרכז המבקרים של בנק ישראל מוצגת תערוכה מוזיאונית בנושא תולדות המטבעות והשטרות. מוצגים בו פריטים הקשורים לתקופה של טרום המצאת המטבע, המטבעות הראשונים בעולם, המטבעות הראשונים שנטבעו בארץ ישראל, המטבעות היהודים העתיקים, מטבעות עתיקים מהארץ בכל הזמנים, תחליפים לכסף וכל השטרות והמטבעות שלנו מתקופת המנדט ועד ימינו. כמו כן יש תצוגה של תהליכי הנפקת הכסף, אמצעי ביטחון נגד זיופים ותערוכה חדשה "מטבעות ירושלים".
בצד התערוכה עמדות ממוחשבות ובהן מסכים לצפייה בסרטון על תולדות המטבע ומשחקים ממוחשבים בנושאים הקשורים בתפקידי בנק ישראל. סרט אחר עוסק בנושא האינפלציה. ההדרכות כוללות הסבר מקיף על תפקידי הבנק ונושאים כלכליים שונים ומגוונים.
טל': 02-6552828, דוא"ל: [email protected]

לבד על החומות בירושלים:
לבד על החומות (תערוכת קבע), הוקמה לזכר מגיני הרובע וחלליו במלחמת העצמאות מאי 1948. האתר, שנחנך בשנת 1990, ממחיש את פרשת המצור ואת הקרבות על הרובע בפרט, ב-15 ימי הלחימה האחרונים. הרובע היה נתון במצור, בימי העצמאות בשנת תש"ח מחודש דצמבר 1947 (לאחר החלטת החלוקה באו"ם) ועד מאי 1948. בתאריך י"ט אייר תש"ח, 28 במאי 1948, הצטמצם שטח הרובע שבשליטתם עד 20 דונם, והצטופפו בו 1600 תושבים חסרי ישע. המגינים נכנעו. 350 תושבים ולוחמים נישבו 1400, גורשו מבתיהם. 68 איש מתושבי הרובע נפלו בששת חודשי הלחימה: 39 לוחמים ו-29 אזרחים. בתערוכה אוסף צילומים של צלם העיתונות ג'ון פיליפס שתיעד את נפילת הרובע בתש"ח.
טל': 02-6265922

מרכז מורשת מנחם בגין:
המוזיאון הינו חוויה אורקולית יוצאת דופן. המוזיאון מזמן מפגש מרגש עם אחד הפרקים החשובים בתולדות המדינה תוך היכרות עם דמותו של מנחם בגין, ראש הממשלה השישי של מדינת ישראל. המבקרים מוזמנים "להשתתף באירועים", במפגש עם פרקי חייו השונים של בגין – ללכת ברחובות ורשה, לקחת חלק בדיונים הסודיים של מפקדת האצ"ל, להשתתף בעצרת בחירות סוערת ולבקר בחדר ראש הממשלה בירושלים.
המוזיאון לוקח את המבקר למסע בזמן הכולל שחזורים, פריטי מקור, סרטים דוקומנטריים ומומחזים, מסכי מגע אינטראקטיביים, תאורה דרמטית ופס קול עוטף. דרך סיפור קורות חייו של בגין מציע המוזיאון למבקר בו מפגש היסטורי מרתק עם הרגעים הדרמטיים והמרגשים של מדינת ישראל ועם האירועים המכוננים שעיצבו את דמותה. הביקור במוזיאון בסיורים מודרכים ובתאום מראש בלבד.
טלפון: 02-5652020, דוא"ל: [email protected]

לטרון:
אתר יד לשריון מצוי במתחם של בניין משטרת לטרון המנדטורית, בלב עמק איילון, הטומן בחובו מורשת גבורה בתולדות עמנו מאז קריאתו של יהושע בן-נון "שמש בגבעון דם וירח בעמק איילון" (יהושע, י' 12), שבהמשכה הביס את חמשת מלכי האמורי. יהודה המכבי הביס את צבא גיאורגיאס בקרב ליד אמעוס הסמוך לאתר.
במלחמת העצמאות ידע העמק קרבות עקובים מדם בניסיון לפרוץ את הדרך לנצורים בירושלים. הם הובילו לפריצת דרך בורמה, ובמלחמת ששת הימים נכבש האזור על ידי כוחותינו. בשנת 1979 הועלה טנק השרמן על המגדל הסמוך לבניין המשטרה ונקבעה עובדה בשטח – כאן יוקם אתר ההנצחה והמורשת של חיל השריון! בשנת 1982 הובאה אבן הפינה מסיני, ומאז הוחל בתנופת בניינו של אתר יד לשריון.
טל': 08-9784321, דוא"ל: [email protected]

תל אביב והמרכז:

היכל העצמאות:
מבנה היסטורי בו הכריז דוד בן גוריון על הקמתה של מדינת ישראל. המבנה הוקם על ידי מאיר דיזנגוף, ושימש גם כמעונו האישי וכן כמוזיאון לאמנות. האולם ההיסטורי שוחזר בדייקנות מרבית. בנוסף ניתן לעיין בפרטים ומסמכים הקשורים לטקס ההכרזה, להאזין להקלטה המקורית של הטקס ולצפות בסרטון המתאר את אירועי התקופה ותולדות הבית.
טלפון: 03-5106426, 03-5173942 דוא"ל [email protected]

המוזיאון הישראלי במרכז יצחק רבין:
המוזיאון הישראלי מציג שני סיפורים מקבילים, שהתלכדו לעיתים לאחד: סיפור תולדותיה של מדינת ישראל, מתחילת המנדט הבריטי ועד רצח ראש הממשלה, וסיפור חייו של יצחק רבין. הסיפור הישראלי מתפתח באולמות תצוגה גדולים, בין הסיפורים מקשר מסלול מעגלי הולך ויורד, המציין אבני דרך בחייו האישיים של יצחק רבין.
טלפון: *4585, דוא"ל: [email protected]

בית ביאליק – תל-אביב:
ביתו של המשורר הלאומי, חיים נחמן ביאליק, אחד מבתיה האותנטיים והיפים של תל-אביב. הבית דמוי הטירה נבנה בשנת 1924, עם הגעתו של ביאליק לארץ ישראל , ושימש כמרכז הרוחני והתרבותי של העיר.
הביקור באתר משלב חוויה אסתטית, חושית ואינטלקטואלית. ניתן לראות שילוב של סגנונות אדריכלות, יצירות אומנות מהאוסף הפרטי של המשורר, ריהוט אותנטי, ספרייה עשירה ותצוגת קבע חדשה המאירה את דיוקנו של ביאליק בכל עושר מעגלי יצירתו ופועלי התרבות.
טלפון: 03-5253403, 03-5254530, דוא"ל: [email protected]

בית בן גוריון:
ביתם של פולה ודוד בן גוריון אותו הורישו למדינת ישראל. הבית נבנה בשנים 1930-1929 בשכונת הפועלים הראשונה של תל אביב, והוא שימש כביתם הקבוע של בני הזוג עד להתיישבותם בשדה בוקר. בבית זה לוטשה מגילת העצמאות ונכתב נוסחה הסופי. מכאן יצא בן גוריון לבית דיזנגוף להכרזה על הקמת המדינה בה' באייר תש"ח, 14 במאי 1948.
הביקור בבית בן גוריון מאפשר "נגיעה" אמיתית, מוחשית ואישית באירועים המכוננים בתולדות מדינת ישראל כמו גם מפגש בלתי אמצעי עם דמותו ואורח חייו של דוד בן גוריון. אין צורך בהרשמה מראש.
טלפון: 03-5221010 דוא"ל: [email protected]

מוזיאון ז'בוטינסקי:
מוזיאון העוסק בדמותו ופועלו של זאב ז'בוטינסקי: מנהיג ציוני, עיתונאי, סופר ומשורר. באתר מצגות ותערוכות המציגות את עיקרי הגותו ואת דרכו הרעיונית המדינית בשפה עיצובית ותקשורתית המותאמת לקהל בין זמננו וכן מיצג אינטראקטיבי אודות מסעה של ספינת מעפילים לא"י. הביקור במוזיאון מתאים לילדים מעל גיל 12.
טלפון: 03-5286523, 03-6210642 דוא"ל: [email protected]

בית רוקח:
בשכונת נווה צדק בתל אביב שוכן בית רוקח שנבנה בשנת 1887 על ידי שמעון רוקח, היוזם והמייסד של השכונה. הבית מספר על הגשמת חלומם של יהודי יפו לצאת אל מרחבי החולות הזהובים במטרה להקים שכונה עברית עצמאית, הראשונה בשפלת החוף. נווה צדק והשכונות הצמודות אליה היוו את הגרעין ההתיישבותי להתפתחות העיר העברית הראשונה תל אביב. בימי מלחמת העצמאות שכונת נווה צדק, כשכונה על הגבול בין יפו לתל אביב היתה בחזית העימות.
טלפון: 5168042-03 דוא"ל [email protected].

מוזיאון בתי האוסף לתולדות צה"ל:
המוזיאון שוכן באתר תחנת הרכבת הישנה של יפו ומציג את ההיסטוריה הצבאית של מדינת ישראל מתקופת הבראשית ועד ימינו. התצוגה כוללת אוסף נדיר של מוצגים מקוריים וייחודיים, מן ה"סליקים" הראשונים מתקופת טרום-מדינה ועד אמצעי הלחימה המתקדמים של צה"ל, ממשורייני ה"סנדוויץ" בתש"ח ועד טנק המרכבה.
בתכנית ההדרכה מועלים סיפורים אישיים של לוחמים בתוך רצף האירועים ההיסטוריים. כמו כן מוצעת התמודדות עם דילמות המאפיינות את השיח הישראלי העכשווי. סרט על מערכות ישראל מהווה סיכום הולם לביקור.
טלפון: 03-5161346, דוא"ל [email protected]

מוזיאון האצ"ל:
המוזיאון ממחיש למבקר את תולדות הארגון הצבאי הלאומי ב-17 שנות קיומו. התצוגה מתארת את פעילות הארגון בהשיבו מלחמה לתוקפנות הערבית, במאבק לחיסול שילטון המנדט בארץ ישראל, ובסלילת הדרך לחידוש העצמאות העברית. התצוגה כוללת מסמכים, קטעי עתונות, צילומים, כלי נשק, דגמים אור-קוליים הממחישים את פעולות הארגון וסרטים.
טלפון: 03-5253307

מוזיאון ההגנה:
המוזיאון ממוקם באחד מבתיה הראשונים של "העיר העברית הראשונה", בבית-ביתה של משפחת שרת- גולומב, שם נשתמרו שני חדרים כפי שהיו בראשית שנות ה- 40. לחלק השמור נוספו שלוש קומות של תצוגה מוזיאלית. התצוגה במוזיאון מציגה את התפתחותו של כוח המגן המרכזי של היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי: ימיו הראשונים ותרומתו להגנה על היישוב בימי המאורעות, הקמת יישובי "חומה ומגדל", מפעל ההעפלה, מלחמת העצמאות, הקמת המדינה והקמת צה"ל. התצוגה חדשנית וכוללת סרטים ומוצגים מגוונים.
טלפון: 03-5608624, דוא"ל [email protected]

מוזיאון לח"י ע"ש אברהם שטרן:
'יאיר' מזמין אתכם לגעת בעבר במגוון פעילויות מרתקות וחוויות לכל המשפחה: חיפוש סליקים, פתרון כתב סתרים, מילוי יומן מבצעים, חידת מפת ארץ ישראל, הקרנת סרטים והצעות לסיורים בסביבה הקרובה.
מוזיאון לח"י ממוקם בשכונת פלורנטין הצבעונית והמיוחדת, בבית ההיסטורי בו נתפס ונרצח אברהם שטרן -'יאיר', מפקד ומייסד מחתרת לח"י. התצוגה מספרת על המחתרת שלחמה לגירוש הבריטים ולהקמת מדינה חופשית בארץ ישראל. בכל שעה עגולה יוקרנו סרטים בחדר ההרצאות ותהיה הדרכה בתצוגת המוזיאון.
טלפון: 03-6820288 דוא"ל: [email protected]

מוזיאון האצ"ל בתש"ח:
מוזיאון האצ"ל בתש"ח נועד להנציח את 41 לוחמי "הארגון הצבאי הלאומי" (אצ"ל) שנפלו במערכה על יפו, והוקם באזור הקרב על שפת ימה של העיר. המוזיאון שוכן בהריסות מבנה שהוקם בראשית המאה ה-20, והינו שילוב של ישן וחדש, בניין מאבני כורכר עם שילוב ארכיטקטוני של מבנה זכוכית. התצוגה מתמקדת בפעילות האצ"ל להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל בשנת תש"ח, החל מהחלטת החלוקה של האו"ם ביום כ"ט בנובמבר 1947 (ט"ז כסליו תש"ח) ועד השתלבות האצ"ל בצה"ל ב- 1 ביוני 1948.
במוקד התצוגה תיאור המערכה של האצ"ל ביפו שנועדה להסיר את האיום מעל תל-אביב. במוזיאון קיימת עמדת מידע והנצחה ממוחשבת העומדת לרשות קהל המבקרים וכן חדר הנצחה לארבעים ואחד לוחמי הארגון הצבאי הלאומי, אשר נפלו במערכה על כיבוש יפו.
טלפון: 03-5177180, דוא"ל: [email protected]

מוזיאון נחום גוטמן:
מוזיאון נחום גוטמן לאמנות ממוקם בבניין היסטורי בשכונת נווה צדק. בראשית המאה ה-20 היה הבית מקום מפגש לקבוצת הסופרים העבריים שהתוו את ראשית התרבות העברית החדשה, ונקרא בפי כל "בית הסופרים". בשנות ה 60- הבית ננטש ורק, לאחר מאבק ציבורי ממושך לשימורו שופץ הבניין. ב- 1998 נפתח המוזיאון, ובו תצוגה המיוחדת ליצירתו של נחום גוטמן.
תכני יצירתו של נחום גוטמן ומקומו המיוחד בתולדותיה של האמנות הישראלית, מאפשרים לנו להפגיש את המבקרים לא רק עם עולם אמנותי וספרותי עשיר אלא גם עם ימיה הראשונים של העיר תל אביב. נחום גוטמן שימש כצייר צבאי במלחמת השחרור ונשלח לתאר בציוריו את לוחמי תש"ח לפני ואחרי הקרב. ציוריי תש"ח של גוטמן מכונסים בספר הנקרא "כאלה היו" ואף הוצגו בתערוכה במוזיאון.
טלפון: 03-5161970 דוא"ל:[email protected]

מוזיאון חוסמסה חולון:
אתר חוסמסה מספר את סיפורה של ה"הגנה" ודרך הביטחון בימים שלפני קום המדינה. המבנה "חוסמסה" נבנה ע"י מהנדס ב"הגנה" בשנת 1934 מעל באר, ובו התגוררו השומר ומשפחתו. בבאר ובגן שסביבו הוטמנו סליקים וכלי נשק ששימשו את המתאמנים באזור ואת לוחמי "מבצע נחשון". אלפי חברי ה"הגנה" התאמנו שם באימוני נשק, בתצפיות, קשר, עזרה ראשונה, קפא"פ ועוד. מקום חולי ושומם זה איפשר ל"הגנה" לקיים בסתר מערך נרחב של אימונים. מגדל התצפית שבמבנה שימש להעברת קשר ולתצפית והתרעה למתאמנים מפני מבקרים לא רצויים.
טלפון: 03-5050425 דוא"ל: [email protected]

מרכז מבקרים מקווה ישראל:
מקוה-ישראל הינו בית הספר החקלאי הראשון בארץ ישראל, ולמעשה הישוב החקלאי הראשון בארץ בעת החדשה. החל ממלחמת העולם הראשונה בית הספר שינה את אופיו לבית ספר ישראלי בעל זיקה חזקה מאד להוויה הישראלית באותה תקופה. השפה המדוברת היתה השפה העברית, העבודה עברית ובעיקר הגנה עברית.
כאן התנדבו רוב התלמידים והמורים לארגון ה"הגנה", כאן התאמנו בנשק, כאן הוסתרו נשקים בסליקים, כאן הומצאו כלי לחימה והבולטת ביניהם "הדוידקה". במקום בולטים האתרים שבהם התרחשו המאורעות, המכניקה בה הומצאו כלי נשק. מרתפי היקב בהם התאמנו, הוסתרו נשקים והושבעו ל"הגנה". בפינות רבות קמו אנדרטאות ולוחות זיכרון לזכר הנופלים. הגן הבוטני במקום היה גם הוא זירת פעילות נמרצת לטובת ה"הגנה".
טלפון: 03-5030489 דוא"ל: [email protected]

מכון איילון – רחובות:
תחת עינם הפקוחה של הבריטים ששלטו בארץ, הקים ארגון ה"הגנה" מפעל תת-קרקעי לייצור כדורים לתת-מקלע "סטן" בגבעת הקיבוצים בצפונה של העיר רחובות, בסוף שנה 1945. כינוי הסתר של המפעל, בפי אנשי "ההגנה" היה "מכון איילון". המכון התת-קרקעי ששטחו כ – 250 מ"ר, כוסה בשכבת אדמה בעובי של כ – 4 מ'.
מעל המכון וסביבו הוקמו מבני מגורים, חדר אוכל, לול, רפת, מסגריה וגן ירק – קיבוץ תמים למראה. המכונות לייצור הכדורים נרכשו בפולין על ידי ה"הגנה" והוברחו בדרכי סתר לבירות ומשם לארץ – ישראל, סיפור בלשי בפני עצמו. מכון איילון היה המפעל הגדול של תעש במחתרת, בו יצרו יותר משני מליון כדורי 9 מלימטר לתת- מקלע "סטן" מתוצרת תעש.
טלפון: 08-9406552, דוא"ל: [email protected]

מוזיאון ראשון לציון:
המקום בו נוצרו דגל ישראל וההמנון הלאומי. חשיפה ראשונה של המרתף העתיק בו התגורר מחבר "התקוה" נפתלי הרץ אימבר. בואו להכיר את דמותו הציורית ולשמוע כיצד הפכה "התקוה" להמנון. שחזור הנפת הדגל שעוצב והונף לראשונה בעולם, בראשון-לציון (1885) (שעה 12:30). סיורים חוויתיים לכל המשפחה, בהשתתפות שחקנים, בתצוגות המוזיאון, לילדים – סדנאות יצירה. באר המושבה – חזיון אור קולי חווייתי המספר את סיפור מציאת המים במושבה. הכניסה חופשית – הציבור מוזמן (לא נדרשת הרשמה מוקדמת).
טלפון: 03-9598862, 03-9598890 דוא"ל: [email protected]

מוזיאון המושבה ע"ש ערן שמיר – מזכרת בתיה:
המוזיאון שוכן במבנה היסטורי מתקופת העלייה הראשונה ונמצא בלב הגרעין ההיסטורי השמור בליבה של מזכרת בתיה, היא עקרון. בתצוגות פריטים מקוריים מתקופת העלייה הראשונה והלאה. המוזיאון פתוח בין השעות 10:30-14:30 בזכות התנדבותם של חברי מועדון רוטרי היישובי, בתגבור מתנדבי כתה י' מתיכון 'רבין' במושבה.
בנוסף יוכלו המבקרים להנות מתערוכת האמנות "לצייר בזמן" של האמנית תמי אלקון – לורברבוים, אשר מוצגת בבית משק הברון, אתר מורשת לאומי. בתערוכה בירור אישי ולאומי הנוגע לערכי העבר, הגעגוע אליהם ותהיות לגבי פני החברה היום. עבודות האמנות בנויות רבדים רבדים של צבע, צילומים אישיים של האמנית, צילומים מהארכיון ההיסטורי של המוזיאון, וקרעי פתקים ומכתבים.
התערוכה פתוחה ביום העצמאות, בנוכחות האמנית, בין השעות 11:00-14:00. הציבור מוזמן להנות בגאווה באתרים ההיסטוריים ובתצוגות השונות.
טלפון: 08-9349525 דוא"ל: [email protected]

צפון ומישור החוף הצפוני:

חצר תל חי:
בקיץ 1907 נבנתה בגליל העליון חצר חקלאית שהפכה בסוף מלחמת העולם הראשונה לקיבוץ תל חי. באתר מבנה משוחזר בן למעלה ממאה שנה של החצר שבקירותיו הושתלו מערכות מולטימדיה חדשניות המציגות את סיפור תל חי כחוויה נדירה עם נגיעות אקטואליות למציאות הישראלית בימינו.
טלפון: 04-695133 דוא"ל: [email protected]

מצודת ביריה:
מצודת ביריה, פנינת יער ביריה שבצפון, ניצבת בגאון על הר הנועזים ומשמשת כמרכז מבקרים חינוכי החושף את קהל המבקרים בדרך חווייתית ובלתי שגרתית למורשת היסטורית מפוארת חינוכית וכן ליער המיוחד, לנופיו לאתריו ולפועלה של הקק"ל. במצודת ביריה נשמר ונקנה ידע וערכי מורשת ביריה-רוח האחדות שאחזה בעם ישראל בעלייה הגדולה לביריה ובמאבק על ההתיישבות במקום מול הבריטים. ביריה סמל לאחדות, לנחישות,למסירות נפש ולזכות העם היהודי להתיישב בארצו.
טלפון: 04-6922433 דוא"ל: [email protected]

חצר כנרת:
40 שנים לפני ההכרזת העצמאות של מדינת ישראל, הוקמה בכנרת "חוות כנרת" – חוות הכשרה חקלאית, נקודת היישוב הראשונה של התנועה הציונית. בחווה, שהפכה למרכז לחלוצי העליה השניה, נפגשו אנשים ונרקמו רעיונות שהפכו לאבני הייסוד של החברה הישראלית שבדרך: הקבוצה והקיבוץ, ארגון ההגנה, המשביר, חוות העלמות, ההסתדרות ועוד.
ביום העצמאות נצא לסיורים בחצר כנרת ובבית העלמין של כנרת, בהם נפגוש את סיפורם של האישים והתקופה. הסיורים, המתאימים למשפחות וליחידים, יוצאיפ בכל שעה עגולה (10:00-16:00) בהדרכת צוות ההדרכה של חצר כנרת: חברי קיבוצי המחנכים של המחנות העולים.
טלפון: 04-6709117 דוא"ל : [email protected]

חוויית נהריים בגשר הישנה:
בין הירמוך לירדן הוקם הסטארט אפ של ראשית המאה הקודמת – מפעל חשמל הידרואלקטרי. באתר חוויית נהריים – מיצג אורקולי יוצא דופן להמחשת פעילותה של תחנת הכוח. סיפורם של אנשי בראשית שהתיישבו במקום, נאחזו בקרקע, הפריחו את השממה והגשימו את חזונם. 63 שנה לקרבות גשר אל מול הלגיון הירדני וכוח הפלישה העיראקי. תצפיות נדירות על גשרי הירדן והציפורים בנדידתן, מפגש נוסטלגי עם רכבת העמק.
טלפון: 04-6752685 ,04-6753336 דוא"ל: [email protected]

מערת הפלמ"ח:
בשנת 1941 כאשר הוחלט על הקמת הפלמ"ח, הפכה המערה לבסיס האימונים למחלקות המיוחדות של הפלמ"ח. כאן נאספו הלוחמים של מחלקת המסתערבים שפעלה בהסתר במדינות ערב השכנות, פה התאמנה המחלקה הגרמנית שחייליה נועדו להיטמע בקרב היחידות הגרמניות שלחמו במדבר המערבי בימי מלחמת העולם השנייה, ופה נועדו מפקדי הפלמ"ח לקראת יציאה לפעולות נועזות. באתר מוצג סרטון המספר על התקופה, תצוגת כלי נשק וציוד ששימשו בסתר את הלוחמים, עוד במקום פארק חבלים אתגרי חדש.
טלפון: 052-4471109, 04-9898946 דוא"ל: [email protected]

משטרת נהלל ההיסטורית:
מצודת משטרת נהלל יושבת בנקודה אסטרטגית על קו התפר שבין נצרת ליגור. תפקידה של המצודה היה להגן על האוכלוסייה האזרחית בעמק ועל אנשי השלטון הבריטי. על התחנה פיקד ברוב שנותיה סרג'נט יצחק שבילי, מפקד סמכותי ובעל אישיות מרשימה, שהיו לו יכולות יוצאות דופן בקשירת יחסי רעות עם כל תושבי העמק.
סרג'נט שבילי היה נאמן לתפקידו ולמפקדיו הבריטיים, אך גם לאידיאולוגיה שלו, וסייע ליישוב העברי במאבקו להקמת המדינה. תחת מסווה של פעילות משטרתית שגרתית עזרו הוא ושוטרי התחנה שבפיקודו לפעילי ה"הגנה" בפעולות מבצעיות רבות ומגוונות. את אווירת אותה תקופה חווים במפגש הבלתי אמצעי עם התצוגה החזותית, הממחישה את הקשר שבין הנוטרים של ימי המנדט לשוטרי התחנה של היום.
טלפון: 04-6415073 דוא"ל : [email protected]

הסליק בנהלל:
הביקור באתר הסליק הינו חוויה מרתקת וייחודית שתיקח אתכם לתקופה אחרת, חשאית ומסעירה – תקופת המנדט הבריטי. הסליק נבנה במסווה של בור לאגירת השתן של הפרות שהיו ברפת הסמוכה. גודלו כ- 5X5 מטר, כ- 5 מטר תחת פני האדמה. זהו אחד מעשרים הסליקים הגדולים שהיו תחת מפקדת ארגון ההגנה. הנשק שהוחבא בו, הועבר לידי הלוחמים במלחמת העצמאות. באתר מוזיאון ייחודי המספר מספורי המשפחה השזורים בתולדות ההתיישבות ובטחון מדינת ישראל. ניתן לרדת אל מעמקי הסליק.
טלפון: 052-3347194 דוא"ל: [email protected]

המוזיאון לראשית ההתיישבות בעמק – קיבוץ יפעת:
המוזיאון בקיבוץ יפעת מספר את סיפורם של חלוצי העלייה השניה והשלישית בעמק יזרעאל, אשר הגיעו לעמק להגשים את החלום הציוני-יישוב הארץ, הפרחת השממה, עבודת האדמה והגנה על היישוב היהודי בארץ ישראל. המוזיאון מציג את אורח החיים של החלוצים בעמק יזרעאל ובארץ ישראל באותה תקופה באמצעות תצוגה עשירה של חפצים מקוריים: כלי עבודה חקלאיים, שחזור מבנים בקיבוץ ובמושב, אוהל, צריף מגורים, חדר אוכל, בית ילדים, מחסן בגדים ועוד.
טלפון: 04-6548974 דוא"ל: [email protected]

בית חיים שטורמן – עין חרוד:
בי"ח באלול 1938, נהרגו חיים שטורמן, חבר עין-חרוד, מאנשי השומר וההגנה, אחראי על בטחון הישוב, אהרון אתקין – מגבע, וד"ר דוד מוסינזון. במלאת שלוש שנים לאסון, נחנך בעין-חרוד המוזיאון לידיעת האזור ומכון המחקר – בית חיים שטורמן. מאז, פעיל המוזיאון על תצוגותיו: ארכיאולוגיה, מים, אוסף פוחלצים, תערוכות מתחלפות ותערוכות מדע, ומביא את סיפור עמק-חרוד, את ההקרבה של משפחת שטורמן ששכלה במלחמות ישראל גם את בכורו של חיים שטורמן – משה, ואת שני נכדיו – חיים הנכד, ואמיר ברין. ביקור במקום מאפשר הצצה אל הסליק, מפקדתו של אורד וינגייט. חדש במוזיאון – תערוכת צילומיו של עזריה אלון.
טלפון: 04-6486328 דוא"ל: [email protected]

חיפה – מוזיאון העפלה וחיל הים:
מוזיאון הסוקר את ההיסטוריה הימית הצבאית של מדינת ישראל מימי ההעפלה והעלייה הבלתי לגאלית לארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי. הוא מציג את הקשר הישיר שבין ההעפלה, הפלי"ם והשירות הימי של "ההגנה" לפני הקמת המדינה לבין ראשית הקמתו ופועלו של חיל הים מאז הקמתו ועד ימינו.
במרכז המוזיאון מוצגת ספינת המעפילים "אף על פי כן", שחזור הווי החיים במחנות המעצר בקפריסין ותולדות המאבק הימי בבריטים, דופן אוניית הגירוש "פאטריה" שטובעה על ידי ההגנה בנמל חיפה, צילומים, תעודות, מרשמי קרב, נשק ואמצעי לחימה, דגמי אוניות, מוצגים מקוריים כמו: ספינת הטילים אח"י מבטח והצוללת אח"י גל שניתן לבקר בתוכן, בכניסה למוזיאון גשר הצוללת אח"י דקר שנמשה מן הים בשנת 1999.
טלפון: 04-8536249, דוא"ל: [email protected]

חומה ומגדל – קיבוץ חניתה:
על פי תוכנית החלוקה של האו"ם שבעה ישובים ובהם חניתה בגליל המערבי נותרו במדינה הערבית. החברים החליטו להחזיק בחניתה בכל התנאים, מעשה שהיה בעל משמעות מיוחדת, כי לא הייתה כל תכנית בממשלה הזמנית על עתיד האזור עד אשר צה"ל צעד אליו והתחבר אל הישובים היהודיים שבו – ערב הכרזת המדינה.
בחלל המוזיאון תצוגה מרשימה של נשק, צרור מברקים אופייני לימים הראשונים של מלחמת העצמאות. בנוסף מודגשים נושאים כגון חניתה כסמל של התיישבות דאז, מורשת קרב בחניתה, אורד ווינגייט, חניתה במקורות, אגף ארכיאולוגי מרתק, ועוד.
טלפון: 04-9859677 פקס: 04-9806373 דוא"ל:[email protected]

אתר רכבת העמק – כפר יהושע:
סמוך לכניסה למושב כפר יהושע, עובר כביש צר לצד שורת בתי אבן עתיקים ומרשימים השוכנים בלב חורשת האיקליפטוסים גבוהי צמרת. כאן פעלה במשך קרוב ל – 50 שנה תחנת תל אל-שמאם, אחת התחנות הראשיות של רכבת העמק המיתולוגית. הרכבת שנסללה בראשית המאה ה-20 על ידי הטורקים, בפיקוח גרמני, חיברה בין חיפה לדרעא שבעבר הירדן ומשם התחברה לנתיב המסילה החיג'אזית – מדמשק דרך עמאן לחצי האי ערב.
שלוחתה של הרכבת בארץ-ישראל כונתה "רכבת העמק". ביקור במקום ניתן לראות את מבני האבן המרשימים בסגנון הטמפלרי כמו מגדל המים, מבנה שירותים וכן באר מים. בשטח האתר שלושה קרונות משא, שניים מתקופת המנדט הבריטי ואחד אותנטי מתקופת הקמת קו רכבת העמק.
טלפון: 04-9534226 , דוא"ל: [email protected]

מחנה המעפילים עתלית:
ה"העפלה", העלייה הבלתי לגאלית לארץ ישראל בשנים 1948-1934, היא אחד המפעלים הגדולים בתולדות העם היהודי והציונות. בתקופת שלטון המנדט הבריטי בא"י הוגבלה העלייה היהודית והמעפילים הבלתי לגאליים נתפסו ונכלאו במחנה בעתלית. עם הקמת המדינה שימש המחנה כאחד מאתרי הקליטה לגלי העלייה שהגיעו ארצה.
באתר שיקום ושחזור של מחנה המעצר הבריטי על גדרות התיל, מגדלי השמירה, צריף המיון, צריף החיטוי וצריף המגורים. הקרנת סרט על פריצת הפלמ"ח למחנה וסיור חווייתי באוניה להדמיית מסע בים הממחיש את תלאות המעפילים בדרכם לארץ ישראל.
טלפון: 04-9841980 דוא"ל: [email protected]

מוזיאון בית "השומר" בכפר גלעדי:
התצוגה החדשה מציגה את תולדות בר גיורא ו"השומר" בהקשר רחב מאוד, כארגון ביטחוני, התיישבותי ומשפחתי: מייסדי השמירה וההגנה העברית המאורגנת בארץ ישראל, פורצי דרך בהתיישבות וקבוצה משפחתית למופת, שהייתה שותפה ליצירת דגם של חברה חדשה בארץ. מימד מיוחד המודגש במוזיאון הוא סיפור הנשים ב"השומר".
הביקור בתצוגה מאפשר למבקר להתרשם מסיפורו הייחודי של הארגון ולעמוד על תרומתו לכינון הבסיס עליה נבנו המדינה וצבא ההגנה לישראל – בסיס ביטחוני אך לא פחות מכך גם בסיס התיישבותי וחברתי – אותן שלוש רגליים שהאיזון ביניהן איפשר את הקמת המדינה ומבטיח גם כיום את יציבותה.
טלפון: 04-6941565, דוא"ל: [email protected]

אתר השחזור בראש פינה:
באתר השחזור של מושבת הראשונים בראש פנה, בביתו ההיסטורי של פרופסור מר, מוצגת תערוכת צילומים מרהיבה בנושא בתי הראשונים, אנשי העלייה הראשונה: מהקמתם לפני כ- 130 שנה, דרך חורבותיהם באמצע המאה הקודמת, ועד שחזור הבתים בעשורים האחרונים. לאחר מלחמת השחרור התרוקן הרחוב העליון בראש פנה מאחרוני תושביו. בתי האבן של המייסדים נחרבו וקרסו.
שנים ארוכות שררה עזובה בסמטאות אם מושבות הברון רוטשילד בגליל. עתה שבו מבקרים רבים אל הסמטאות הציוריות, הבתים החרבים שוחזרו, והעדנה שבה לרחוב העליון. העמותה לשחזור ראש פנה הביאה לחזרתם של תושבים לאתר ולשיקומם של חלק גדול מהבתים ושחזורם על פי כללים קפדניים של שימור. האתר הלאומי כיום הוא אחד המקומות המיוחדים והיפים בארץ ישראל.
טלפון: 04-6936913 דוא"ל:[email protected]

בית המאירי בצפת:
מוזיאון בית המאירי בעיר העתיקה בצפת מדגים במיקומו ובסיפור קומותיו גם את עמידת הרובע היהודי בתש"ח. המבנה המרשים הנישא לגובה שלוש קומות, ניצב אל מול פאתי חארת' אל-רומאנה, שכונת הרימונים הבנויה במדרון המערבי של הרובע הערבי, ממנו גלשו הצלפים אל בין קברי המקובלים בבית הקברות העתיק וירו אל בתי היהודים.
במציאות זו של מלחמה כמעט פנים אל פנים, שימש מבנה בית המאירי כמקום לאימון בנשק של הלוחמים בחלליו הספונים באדמת ההר, ובקומה העליונה הקימו מגיני צפת עמדות מגן וחרכי ירי. כיום מספר המוזאון את סיפור היישוב הישן והשתלבותם המופלאה של "זקני צפת" עם לוחמי הפלמ"ח במלחמת העצמאות, עד לשחרור העיר.
טלפון: 04-6921939, 04-6971307 דוא"ל: [email protected]

מוזיאון ג'וערה:
מוזיאון ה"הגנה" בג'וערה נמצא בלב בסיס הגדנ"ע ג'וערה בהרי מנשה. מטרתו של המוזיאון להנציח את בסיס האימונים של ה"הגנה" שהיה בג'וערה במשך עשור, בין השנים 1938 – 1948 ובפרט את קורס המפקדים, הוא הקורס היוקרתי ביותר של ה"הגנה" והמקביל כיום לקורס הקצינים של צה"ל.
המוזיאון מספר על הכשרת אנשי ה"הגנה" לתפקידי פיקוד לאורך כל שנות פעילות הארגון ומציג את ג'וערה כיהלום שבכתר, ממנה צמחה שדרת הפיקוד של צה"ל ושל מדינת ישראל – 7 רמטכ"לים ועשרות אלופים קיבלו הכשרתם בג'וערה. המבקר מתרשם מהתצוגה הממחישה את מהלך קורס הקצינים באותה תקופה, את רוח ההתנדבות ואת חשיבות הכשרת צבא למדינה שבדרך.
טלפון: 04-9597402, דוא"ל: [email protected]

מוזיאון אוצרות בחומה בעכו:
בלב החומה המזרחית של העיר העתיקה עכו, שנבנתה על ידי השליט העות'מאני אל-ג'זאר לפני כ-200 שנה, ממוקם מוזיאון "אוצרות בחומה". המבנה ששמו המקורי בורג' אל קומנדאר, נבנה במקור כבסיס צבאי לחיילי המשמר העות'מאנים ששמרו על עמדות התותחים, החללים המקומרים בלב החומה משמשים כיום כאולמות התצוגה במוזיאון.
באתר מרכז לאתנוגרפיה ופולקלור הממחיש את הווי החיים של עכו והגליל משלהי המאה ה-19 ועד קום המדינה. במוזיאון שני אגפים: האחד מתעד את בעלי המלאכה המסורתיים והשני – אגף של אוספים ואספנים. שני האגפים משחזרים את רקמת החיים של תושבי העיר וסביבתה.
טלפון: 04-9911004 דוא"ל: [email protected]

מוזיאון אסירי המחתרות – עכו:
מוזיאון אסירי המחתרות – עכו ממוקם במצודה בחלקה הצפוני של העיר העתיקה. המצודה נבנתה בתקופת השלטון העות'מני על מסד צלבני ושימשה כארמונם של שליטי האזור. בתקופת המנדט שימשו המצודה והמבצר כבית סוהר מרכזי, בו נכלאו לוחמי המחתרות מארגוני ה"הגנה", האצ"ל ולח"י שנתפסו בעת מאבקם לעצמאות.
המוזיאון מעניק למבקר חוויה ייחודית במקום בו אירעו ההתרחשויות ההיסטוריות, ממחיש את אורח חיי האסירים בכלא וחיזיון אור-קולי פורש את סיפור פריצת כלא עכו. באתר מוקדשים חדרי הנצחה לתשעת הנופלים בפריצה ולתשעת הרוגי המלכות אשר נתלו בתא הגרדום שבכלא.
טלפון: 04-9911375, דוא"ל: [email protected]

בית פישר בקרית אתא:
בית פישר נבנה בשלהי המאה ה-19 ונודע בשם "בית הבק". בראשית ימי כפר עטה גר בו המוכתר יהושע פישר, מי שעמד בראש היישוב העברי המתחדש. הוא הוריש את הבית לעמותת תו"ם, בהועידו אותו לפעילות קהילתית. עיריית קרית אתא ועמותת תו"ם שיפצו את המבנה בו שוכנים זה לצד זה המוזיאון העירוני לתולדות המקום ובית הכנסת "מעלות הגיבורים". בסיור יינתן דגש על פעולת לח"י בבתי המלאכה של הרכבת במפרץ חיפה ביוני – 1946 וכן סיפורה של העיר במלחמת העצמאות.
טלפון: 04-8440207 דוא"ל : [email protected]

מוזיאון העלייה הראשונה בזכרון יעקב:
במבנה היסטורי מפואר, בליבה של המושבה זכרון יעקב שוכן מוזיאון העלייה הראשונה. בסדרה של שישה סרטים מתלווה המבקר למשפחה יהודית שעוזבת את ביתה במזרח אירופה ועולה לארץ להגשים חלום – להיות איכרים חופשיים בארץ ישראל. המחלות, הרעב והשלטונות העויינים מעמידים בפניהם מציאות קשה מנשוא. לעזרתם בא הברון רוטשילד "אבי הישוב".
פקידי הברון משליטים במושבות משטר קשוח ומתעמתים עם המתיישבים. המושבות מתפתחות ומחוללות את נס התרבות העברית: בתי ספר עבריים, זמר עברי ודור עברי חדש של איכרים. בבית הפקידות של הברון רוטשילד נאספו ב 1903 נציגי הישוב ל"כנסיה הראשונה" בראשות מנחם אוסישקין. כאן נוסדה הסתדרות המורים העבריים בארץ ישראל. ביום העצמאות סיורים מודרכים במוזיאון וצילום עם דמויות היסטוריות (הביאו מצלמות).
טלפון: 04-6294777 דוא"ל: [email protected]

בית חנה סנש:
חנה סנש עלתה ארצה בספטמבר 1939. חנה התנדבה לצאת להונגריה בשליחות הצלה במסגרת משלחת צנחני הישוב. היא צנחה ביוגוסלביה אך כאשר עברה את הגבול להונגריה נתפסה וברשותה משדר. לאחר עינויים קשים בהם עמדה בגבורה רבה הוצאה להורג בירייה בחצר בית הכלא והיא רק בת 23 שנים. עם השנים הפכה לסמל של משלחת צנחני הישוב. בעיזבונה העשיר מצויים כ 40 שירים, יומן מרתק, מכתבים רבים ומחזה בשם "הכינור". לזכרה הקימו חברי הקיבוץ את "בית חנה סנש". במקום חזיון אור קולי המספר את סיפור חייה, שליחותה ומותה, תערוכה צנועה, אנדרטה וארכיון.
טלפון: 04-6364366 052-8795366 דוא"ל: [email protected]

מוזיאון בית הגדודים:
במבנה מרשים ביופיו, הניצב בראש גבעה המשקיפה אל מרחבי עמק חפר והשרון, ניצב מוזיאון בית הגדודים. המוזיאון הוקם בשנת 1961 על-ידי יוצאי הגדודים העבריים במלחמת העולם הראשונה ומציג שרשרת גבורה והתנדבות יהודית. לצד תצוגת הגדודים העבריים נחנך בשנת 2009 אגף קבע חדש ומרתק: מתנדבי היישוב היהודי בארץ-ישראל לצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. האגף מוקדש להתנדבותם של למעלה משלושים אלף גברים ונשים, בני היישוב, לחילות היבשה, האוויר והים של הצבא הבריטי במהלך מלחמת העולם השנייה (1939-1945).
טלפון: 09-8629240, דוא"ל: [email protected]

בית פיינברג – חדרה:
אחד הבתים היפים והמרתקים ביותר בארץ שעבר פעילות מקיפה של שימור, נפתח לציבור ולקהל המבקרים לפני שלוש שנים. בבית זה גדל אבשלום פיינברג, יוזם ומקים ניל"י, ומכאן יצא למסעו האחרון ממנו לא שב. בביקור בבית מאזינים לסיפורים המרתקים של המשפחה, צפייה בסרט, פגישה עם רחל העוזרת הנאמנה, ושירה עם איציק הזמר את "אלף נשיקות" של אבשלום. בחצר ניתן לצפות גם בחוטר של דקל אבשלום המקורי. מומלץ לבקר גם במוזיאון "החאן".
ביום העצמאות, ד' באייר 26.4.12 כולם מוזמנים לחגוג את החג במוזיאון "החאן" , עם הדרכות מרתקות בליווי שחקנית ובובנאי בשבילי ההיסטוריה של ארץ ישראל. נחגוג גם בבית פיינברג עם הדרכות וסרטון חדש "סוד הדקל הנעלם". שעות פתיחה – 10:00-15:00 הדרכות בכל שעה עגולה. הכניסה לשני האתרים ללא תשלום. מוזיאון "החאן" רחוב הגיבורים 74, בית פיינברג-רחוב ז'בוטינסקי 34.
טלפון:04-6324562, 04-6322330 דוא"ל: [email protected] ,[email protected]



0 תגובות